De naturistenstieg in Undeloh op de Lunenburgerheide!

Deze stond al een hele tijd op ons wensenlijstje, en omdat we een tijdje terug er bijna langs kwamen, hebben we de omweg van 35 Km gemaakt.

We hebben overnacht in het plaatsje Undeloh, midden in het dorpje op een camperplaats, zodat we de volgende dag aan de naturistische wandeling konden beginnen. Helaas was de weersvoorspelling niet al te goed, 19 grd. Bewolkt en windkracht 3 uit het NW. We hebben daarom even de de boel afgewacht en zijn om 11:00 uur op stap gegaan.

Undeloh ligt niet vlakbij het officiële startpunt van deze wandeling, maar op de kaart konden we zien dat we door een praktisch kaarsrecht bospad op een T kruising moesten uitkomen waar de naturistenstieg was.

Het enige stukje dat we dus hebben overgeslagen is vanaf de parkeerplaats tot waar de route echt begint.

Zo gezegd zo gedaan, nadat we de bebouwing achter ons hadden gelaten en op het brede bospad liepen, was er niemand te zien, niet voor ons en ook niet achter ons. Even speelden we met de gedachten om alvast maar de minimale kleding die we hadden aangedaan, om die alvast maar uit te trekken. Maar we wilde de boel niet forceren en pas als we op de route van de naturistenstieg aangeland waren ons van de kleding ontdoen. Dit in het besef dat je in Duitsland wel mag naaktwandelen in stille gebieden of bossen, en je niet strafbaar bent zolang je geen seksuele handelingen verricht of bewust provocerend bezig bent, dus het had gekund en gemogen!

Maar goed, we kwamen om de naturistenstieg te bewandelen en dat deden we ook, na ongeveer 2,5 Km gelopen te hebben kwamen we aan op de T kruising, er kwamen net 2 paarden aan met ieder een jonge amazone erop, zodat we even hebben gewacht met uitkleden tot die gepasseerd waren.

De gele “N” geeft de richting van de naturistenstieg aan.

En daar was het moment, snel de kleding uit en respectievelijk in de tas en rugzak gedaan en we begonnen aan de blote wandeling.

De paden gaan door de bossen en niet over een open heideveld, dus je loopt redelijk beschut, soms zijn ze behoorlijk breed, maar soms ook zo smal dat je achter elkaar moet lopen.

Het weer was ons goed gezind en beter dan voorspeld, de zon kwam meer en meer tevoorschijn zodat het aangenaam was om zo bloot te wandelen. De bossen waardoor de route loopt bestaan voor het grootste deel uit dennenbomen, afgewisseld met wat eiken en berk. Hier en daar liggen grote stapels gerooide bomen aan de kant van de paden, dus de boswerkers, annex houtfirma’s doen daar regelmatig hun best om het bos uit te dunnen, want je ziet de jonge boompjes al weer flink groeien.

Bij elke bocht of kruising staat deze gele “N” die aangeeft welke kant je op moet, een routekaart of GPS heb je echt niet nodig.

Beetje fris nog, dus iemand had nog iets aangedaan

Soms lange rechte en brede paden.

Een kijkje in het bos.

Hier ook nog een ander blik in het bos.

Soms zandpaden.

Maar ook verhard met kleine kiezelsteentjes.

Hier was zelfs een paraplu ingestoken voor tegen de regen, denk ik?

Even geposeerd vlakbij ons vertrekpunt.

Bankjes zijn er niet op de route, wel af en toe een Hochsitz!

De paden zijn prima beloopbaar en geen kuilen of grote oneffenheden of dergelijke zaken. Veel paden zijn redelijk recht, wat wij iets minder spannend vonden, want je loopt weliswaar heerlijk onbezorgd bloot in de natuur, maar je hebt geen verrassende bochten.

Toen we ongeveer halverwege de route waren, was het tijd om even te  pauzeren en alsof het voor ons bestemd was, lagen er net naast het pad 3 afgezaagde boomstammen die we als zitplaats en tafeltje konden gebruiken. We aten onze lunch op en toen zagen we de eerste blote wandelaar die de route andersom liep en ons dus tegemoet kwam gelopen en die wij gewoon in ons beste Duits gedag hebben gezegd.

Het pauze plekje.

Nadat we de lunch op hadden en wat uitgerust waren, zijn we aan de “2e helft” begonnen, het bloot wandelen voelt heel gewoon, niks raars of spannends, we waren allemaal bloot, dus volledig gelijk aan elkaar. Een stukje verder was er een tweede wandelaar en naderhand nog een derde, maar iedereen, net als wij, gewoon naakt aan de wandel.

Na een wandeling op de route van de naturistenstieg van ongeveer 8 Km, kwamen we weer uit bij de T kruising waar we begonnen waren, dus weer de minimale kleding aan en het bospad van 2,5Km weer teruggelopen naar Undeloh. Daar aangekomen in de stoelen geploft met een koud blik bier, de schoenen en sokken uit en even napraten over deze naturistenstieg.

In totaal hadden we 12,5 Km gewandeld, waarvan ruim 8 geheel naturistisch.

Bovenstaande de route die wij gelopen hebben. M.u.v. het stukje vanaf de start tot aan de “Abzweig”

Wat ons persoonlijk betreft vonden wij de ervaring zeker de moeite waard om te doen, echter wel, zoals bij ons was het ingepast in een trip die er dicht langs komt. We zouden er niet speciaal die honderden kilometers voor gaan rijden. Of als alternatief kun je het doen als de hei volop in bloei staat vanaf half augustus wat erg mooi moet zijn, maar de lokale mensen wisten ons te vertellen dat het dan wel heel erg druk was op de heide, maar gelukkig voor de naturistische wandelaars ligt de naturistenstieg helemaal aan de andere kant van het dorp, en buiten het heidegebied, dus je kunt toch lekker onbekommerd er gaan wandelen zonder kleding!