Naturistisch wandelen op Labrade 2022

We bezochten ook het (verenigings) terrein Lalbrade dat maar liefst 80 Hectare groot is.
Het terrein ligt bovenop een heuveltop en redelijk centraal op het terrein is het camping gedeelte, waardoor het omliggende terrein uitermate geschikt is om er naturistisch te wandelen.
Het terrein is bebost met eikenbomen zodat er overal wel schaduw en zonnige plekjes zijn.
Er zijn verschillende wandelroutes uitgezet, waarbij de langste 3 uur wandelen betekend.
Het grote voordeel van dit terrein is dat (zeker voor de beginnende naturistische wandelaar) dat er echt niemand van buitenaf hier komt, mede doordat het terrein afgelegen is.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden en een nachtje hadden geslapen, zijn we de volgende dag na de lunch de eerste naturistische wandeling op dit mooie terrein gaan maken.
We hadden een plattegrond gekregen van Madame Eveline bij de receptie, met aan de ene kant de kampeerplaatsen en op de ommezijde een plattegrond met de wandelroutes.
Met alleen een paar stevige wandelschoenen aan (op gewone schoenen is niet aan te bevelen, gezien de soms erg rotsachtige bodem) en een klein rugzakje, flesje water, telefoon met GPS erop en een hoed voor op het hoofd vertrokken we.

TIP nr. 1,
Op sommige plaatsen heb je geen bereik meer, maar wikiloc gaf nog wel de plaatsbepaling aan.

TIP nr. 2,
Neem toch iets van kleding mee, omslagdoek oid voor de Dames en een korte broek of kilt voor de Heren. Wij stonden op een bepaald moment voor een hek, dat ons scheidde van een asfaltweg die achter de camping ligt. Dan kun je altijd nog een stukje gekleed op de openbare weg naar de camping lopen, zonder problemen te krijgen. Iets waar wij niet op voorbereid waren, maar gelukkig hebben we zelf de (naturistische) wandelweg naar de camping teruggevonden.

TIP 3!
Ga nooit, maar dan ook nooit onder invloed, een kater of iets dergelijks hier naturistisch wandelen, maar alleen als je nuchter bent!

We hadden geen idee of we de goede route liepen, want de markeringen in de verschillende kleuren, rood, groen, blauw en geel, zagen we totaal over het hoofd. Na een tijdje hadden we het pas door dat die meestal op een stuk rots op of naast het voetpad zijn aangebracht. We hebben heerlijk ontspannen gewandeld, want hier zijn geen BOA’s, Boswachters of Politie, je loopt altijd op het prive terrein van de camping.

Her en der hele mooie vergezichten, rotsformaties, grotten, schuilhutjes voor herders, bos, soms vlak, soms dalend of weer klimmend, Kortom je wandelt echt midden in de natuur en hoef je nergens zorgen over te maken, zelfs mijn vrouw vond het een heel aparte ervaring, dus de dames kunnen hier ongestoord genieten van het naturistisch wandelen.

Zie je de ezels onder de rots? De enige die ons bekeken!

Uitzicht van onder een zonnehoed.

Een oude waterput vroeger gebruikt door lokale herders

Helemaal genietend van de natuur!

Met mos begroeide takken geven door het zonlicht een apart beeld.

Een rotsformatie.

Randonnue au pied.

Nog een Dame aan het wandelen.

Tja, ik moest ook even poseren.

Stapeltjes stenen op de rand van een ravijn.

30 mei,

Vandaag gaan we proberen de hele gele route naturistisch te wandelen, eerst maar even bij de receptie bij Monseigneur Bernard of Madame Eveline wat preciezere info vragen voor we vertrekken.

De weersverwachting is 25 graden met af en toe bewolking, eigenlijk prima naturistisch wandelweer.

De gele route is bijzonder goed gemarkeerd met gele verf op de stenen op de grond, soms met een houten geel pijtje, maar goed te volgen. Echter! En zie dit als een serieuze waarschuwing, je moet echt goede wandel of bergschoenen aandoen, want zonder goed schoeisel  donder je gegarandeerd mogelijk 80 meter naar beneden van een steile helling en dat wil je echt niet meemaken!

We hebben niet de hele gele route kunnen lopen, deels omdat we het soms te zwaar vonden en deels omdat we op een redelijke tijd weer op ons kampeerplekje wilde zijn.

Wel hebben we wat leuke foto’s gemaakt van deze 2e wandeldag in dit door Unesco ondersteunde natuurgebied!

De gelopen route opgenomen met TOPO GPS

Afgelegde afstand, hoogte verschillen

Uitzicht vanaf de overkant op camping Lalbrade

Rustmomentje met uitzicht!

En zij ook even, geen idee wie het was?

Op een omgevallen boomstam even uithijgen!

Soms zijn de doorgangen in een natuurbos maar krapjes

Een schuilhut voor herders, gemaakt van gestapelde stenen